مصاحبه رئیس انجمن علمی طب سوزنی ایران با خبرگزاری فارس

  • 20 خرداد 1402

رئیس انجمن علمی طب سوزنی ایران با بیان اینکه طب سوزنی در درمان برخی بیماری‌ها به طور کامل موثر و درمان‌کننده است، گفت: بیماری‌هایی که فرد با علائم درد مراجعه می‌کند؛ مانند دردهای عضلانی و مفاصل و برخی بیماری‌های عصبی و میگرن با این نوع طب، درمان پذیری کاملی دارند.

ادامه مقاله

اثر بخشی طب سوزنی بر چربی موضعی زنان و جرم بدن

  • 11 تیر 1401

اثر بخشی طب سوزنی بر چربی موضعی زنان و جرم بدن

ادامه مقاله

درمان عوارض ایجاد شده در سرطان به وسیله طب سوزنی

  • 10 تیر 1401

 درمان عوارض ایجاد شده در سرطان به وسیله طب سوزنی

ادامه مقاله

طب سوزنی با چه مکانیسمی کار میکند؟

  • 18 دی 1400

انجمن علمی طب سوزنی ایران طب سوزنی با چه مکانیسمی کار میکند؟ طی 60سال اخیر تحقیقات گسترده ای در خصوص مسیر اثرات طب سوزنی انجام شده است. برای مثال شیوه اثر طب سوزنی بر درد ، ثابت شده که از مسیرهای متعدد همچون تولید اوپیوئیدهای طبیعی مثل انکفالین ، اندورفین ، دنیورفین ، اندومورفین و نوسی سپتیو استفاده میکند. در میان مسیرهای غیر اوپیوئیدی : ماده پپتیدP(SP)P روده ای وازواکتیو (VIP) و پپتید وابسته به ژن (CGRP) (عامل سردرد های میگرنی) در خصوص اثرات ضد درد و ضد التهابی طب سوزنی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. همچنین راههای بیوشیمیایی و سیگنالینگ بررسی شده و تاثیر مستقیم طب سوزنی بر آنها به اثبات رسیده است. اما مهمترین شیوه اثر طب سوزنی که میتواند اثرات بسیار گسترده آن را توجیح کند،مسیری بنام پیورینرژیک سیگنالینگ میباشد:

ادامه مقاله

طب سوزنی و سازمان بهداشت جهانی

  • 18 دی 1400

 سازمان جهانی بهداشت(WHO) در سال 1978 ،بیانیه ای در زمینه طب سنتی منتشر کرد که طی آن طب سنتی را اینگونه معرفی می کند:«مجموعه تمامی علوم نظری و عملی که در تشخیص طبی ، پیشگیری و در مان بیماری های جسمی ،ذهنی  یا ناهنجاریهای اجتماعی به کار می رود و به صورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته باشد»[1].

ادامه مقاله

چهره ابوعلی سینا و گل گلاب

  • 18 دی 1400

چهره ابوعلی سینا و گل گلاب زادروز ابوعلی سینا یعنی اول شهریور ماه به عنوان روز پزشک نامگذاری شده و این فرصتی است تا علاقمندان حوزه پزشکی و فلسفه و سلامت گوشه هایی از منش، روش و زندگی علمی ابوعلی سینا را مورد بحث و بررسی و کنکاش کاربردی قرار دهند و از این رهگذر در حل مسائل روز نظام سلامت هر چند کوچک کمک کنند.

ادامه مقاله

بیهوشی با طب سوزنی

  • 14 تیر 1400

بیهوشی با طب سوزنی  بیهوشی با طب سوزنی Acupuncture Analgesia یا AA متدی است که بر مبنای برطرف کردن درد و تنظیم کردن اعمال فیزیولوژیک بدن در زیر عمل جراحی بکار می رود. روشی که با تحریک نقاط ویژه ای از بدن توسط سوزن درد برطرف می گردد در حالیکه بیمار زیر یک بیهوشی کامل است و درحال انجام  عمل جراحی.  AAدر سال 1950 در چین ابداع گردید من شخصا در اتاق عمل در چین این کار را دیدم ولی در آن شرکت نداشتم 20 سال روی آن تحقیق شده و تکمیل تر شده اینکه این روش درکشوری غیر از چین اجرا شده گزارشی در دست نیست.  اهمیت این متد درآن است که در این روش مجموعه ای ازطب قدیم و جدید در هم می آمیزند و یک بیهوشی کم خطر، ارزان وموثر  بوجودمی آورند. مطمئنا طیف وسیع ، بی خطر بدون مرتالیته بدون side effect عوارض جانبی بدون Accident حادثه فاقد عوارض و عواقب در  بعد از  عمل عفونت مجاری تنفس فوقانی ندارد، اختلالات گاسترواینتستینال مثل تهوع و استفراغ و آسپیره و اتساع شکم و احتباس ادرار بعد از عمل ندارد این روش کاملا مناسب برای پیران کهنسال میباشد در زیر عمل متخصصین بیهوشی و جراح می توانند با بیمار صحبت کنند مثلا در تیروئیدکتومی جراح با بیمار دارد صحبت می کند و phonation را می آزماید. در عمل استربیسم حرکات Eye ball تست می شود در توتال لارنجکتومی بلعیدن تست می گردد . یکی از اشکالات این متد اینداکشن طولانی است و بهمین دلیل برای اعمال جراحی اورژانسی نمیتوان انرا بکار برد دستگاهی که بکار میرود برای اینکار همان دستگاه الکترواکوپنگچر چند کاناله است که دو نوع فرکانس به سوزنها میفرستد وزن این دستگاه  یک ونیم کیلو میباشد در مقایسه با ماشین بیهوشی.گاهی هم لازمست دوزهای کوچکی از Adjuvant  همراه و کمکی بکار برد مثلN2O و یا کمی شل کننده در اواخر .              دکتر  ناصر تابش متخصص جراحی عمومی و متخصص طب سوزنی

ادامه مقاله

تنظیمات بدن،طب سوزنی

  • 14 آبان 1397

  دکتر ناصر تابش(مقاله تنظیمات بدن،طب سوزنی) هر آنچه ماشین نامیده می شود مشتمل بر دستگاه یا ترکیبی از دستگاه های متعدد می باشد که در روی یک بدنه (شاسی) سوار است و نیاز به هم آهنگی و تنظیم دارد.

ادامه مقاله

طب سنتي چين قسمت اول

  • 14 آبان 1397

طب سنتي چين قسمت اول طب سنتي چين نوعي تشخيص و درمان مي باشد كه عمري به درازاي پنج هزار سال دارد .در 30 سال گذشته اين طب توسط كشورهاي غربي شناخته و مورد قبول واقع شد و اينك در دانشگاه ها و دانشكده هاي پزشكي آنرا تدريس كرده و هر ساله تعداد زيادي فارغ التحصيلان اين رشته به طبابت مي پردازند .

ادامه مقاله

روزه داری آگاهانه و اصلاح شیوه زندگی

  • 14 آبان 1397

 بنام خدا   روزه داری آگاهانه و اصلاح شیوه زندگی   ماه مبارک رمضان و اعمال مربوط به آن  مخصوصاً فریضه روزه داری فرصت و ابزار مناسبی است تا به اصلاح شیوه زندگی خود پرداخته و حرکتی را آغاز   کنیم تا به شیوه زندگی سالم تری دست یابیم که نمود عینی آن در زندگی ما طول عمر با عزت است.

ادامه مقاله
صفحات : 1234